Gezondheid & sauna kopen

De sauna, wat moet je allemaal weten?

Wat moet je weten voor het kopen van een sauna?

Zou jij elke dag wel een heerlijk ontspannen saunaronde willen doen? Dat is een peulenschil wanneer je er een in je tuin hebt staan. En hoe vaker je gebruik maakt van de sauna, hoe meer je zult merken van de voordelen! Wanneer je van plan bent om een sauna te kopen, moet je de volgende dingen weten:

  • Afmetingen: hoeveel ruimte heb je voor je buitensauna?
  • Aantal personen: met hoeveel mensen wil je meestal gebruik maken van de buitensauna?
  • Kachel wens: wil je een authentiek houtkachel of ga je liever voor het gemak van een elektrische kachel?
  • Welke accessoires: loop je naar binnen om te douchen, ga je voor een echte buitendouche of durf je de stortemmer aan?  
  • Ben jij ontzettend handig? Dan kun je de sauna misschien wel zelf opbouwen. Toch niet zo handig? Dan komen onze ervaren timmermannen ‘m voor een vaste prijs in jouw tuin opbouwen!

Sauna's bekijken

Meer energie, minder vaak verkouden en een gezonde huid!

De sauna wordt al eeuwenlang gebruikt en dat is niet voor niets. Bovenstaande opsomming zijn maar een paar van de vele voordelen van het gebruiken van een sauna. Zo helpt de sauna om je lichaam én geest volledig tot rust te laten komen, dankzij de ontspannende werking op de spieren en het aanmaken van gelukshormonen.

Daarnaast stimuleert een saunabezoek de aanmaak van witte bloedcellen en krijgt je immuunsysteem daardoor een boost. Dat zorgt ervoor dat je minder vatbaar bent voor griepjes en verkoudheden. De sauna laat je dieper slapen en dankzij het zweten raakt je huid verlost van talg en viezigheid, waardoor je er weer als nieuw uitziet!

De gezondheidsvoordelen van een sauna die je moet weten

  • Diepe lichamelijke ontspanning
  • De geest komt volledig tot rust
  • Minder vatbaar voor griepjes en verkoudheden
  • Diepere slaap
  • Schonere huid

Wat moet je weten bij het gebruiken van een sauna?

Om de sauna optimaal te gebruiken, is het handig om een aantal dingen te weten. Zoals wat je wel of juist niet moet doen tijdens een saunaronde, in welke volgorde je die dingen dan moet doen en hoelang je er eigenlijk in mag zitten. Lees hieronder wat je moet weten bij het gebruiken van de sauna. 

Eten voor je saunasessie

Eten voor je saunasessie is niet verstandig. Je lichaam zal dan namelijk veel energie kwijt zijn aan het verteren van de maaltijd. Dit kan ervoor zorgen dat je hoofdpijn of duizelingen krijgt tijdens je saunasessie.

Voetenbad

Opwarmen

Wil je plaatsnemen in een warme sauna, dan zal je ‘m natuurlijk eerst moeten aansteken. Afhankelijk van de grootte en de gewenste temperatuur, zal dit ongeveer 25 minuten duren. Dit geldt voor zowel een houtgestookte, als een elektrische sauna.

Douchen, voetenbad, afdrogen

Tijdens het opwarmen kun jij een verfrissende douche nemen. Hiermee verwijder je de bacteriën van je huid en voorkom je dat je naar een typische ‘zweetlucht’ gaat ruiken tijdens je saunasessie. Zweet gaat namelijk alleen stinken, wanneer het in aanraking komt met de bacteriën die op de huid zitten. Vervolgens kun je een warm voetenbad nemen. Dankzij het warme water gaan je poriën openstaan, waardoor het transpireren in de sauna makkelijker gaat. Vergeet je vooral niet goed af te drogen, want ook dat helpt om meer te transpireren!

Buitensauna ontspannen

 

Badkleding uit, tijd aan

 

Dan is het nu tijd voor de (eerste) saunaronde. Laat je badkleding thuis, neem een groot badlaken mee en stap je sauna binnen. Badkleding absorbeert het zweet en blokkeert je huid om vrij te transpireren. Dit is niet bevorderlijk voor je saunasessie en niet zo hygiënisch. Daarnaast is badkledingstof ook niet altijd bestand tegen de hoge temperaturen van de sauna! Een katoenen badlaken is hier beter tegen bestand. Door hier op te gaan liggen, zorg je ervoor dat de saunabank fris en schoon blijft. Houdt de tijd goed in de gaten. We raden aan om niet langer dan 15 minuten in de sauna te zitten. Als je nog geen ervaren sauna-gebruiker bent, bouw de duur van je sessies dan langzaam op. 

Buitendouche stortemmer Welvaere

 

Afkoelen

 

Het is belangrijk om af te koelen na een saunasessie, zodat jouw lichaam weer op zijn/haar vertrouwde temperatuur komt. Anders kan het maar zo zijn dat je na de saunasessie blijft ‘nazweten’. Dat is niet zo fris en het kan je ook een behoorlijke hoofdpijn bezorgen. Goed afkoelen doe je door eerst een korte wandeling in de frisse buitenlucht te maken.

Hierdoor wordt je lichaam niet direct blootgesteld aan een heftige kou. Daarna kun je een koude douche nemen. Het is het beste om eerst je handen en voeten af te koelen, dan de rest van je lichaam en dan pas je hoofd. Hierdoor kan je lichaam geleidelijk wennen aan de temperatuursverandering!

Drinken

Na een saunabezoek is het belangrijk om te drinken. Tijdens je saunasessie heeft je lichaam veel vocht verloren door het transpireren. Zorg ervoor dat je dit na de saunasessie weer aanvult door voldoende water te drinken!

 

 

Verschillende rondes 

 

Ga je voor een tweede of derde ronde? Dan volg je bovenstaand proces weer helemaal overnieuw! Van het douchen, tot afkoelen. Vaak worden er twee of drie rondes per keer gedaan. Meer dan drie wordt niet aangeraden, omdat dat veel energie kost van je lichaam. Gebruik je de sauna dagelijks? Dan haal je al heel veel uit één ronde!

Meer informatie over je eigen sauna?

Op onze website kun je nog veel meer informatie vinden over wat je moet weten voor het kopen van een sauna. Ben je benieuwd geworden naar zo’n buitensauna? 

Neem hier een kijkje
Welvaere showroom
Sanne
30 okt 2020
Geschreven door Sanne
Wellness Expert