Hoe kun je mentaal of fysiek ontspannen?

Mentaal en fysiek ontspannen in de tuin

Er zijn van die momenten dat onze dagen voorbij vliegen. Een handvol aan overuren, volle agenda’s die nooit hetzelfde lopen, de hond die naar buiten moet, boterhammen die liggen te wachten om gesmeerd te worden met een dikke laag pindakaas, een berichtje van de oppas die afzegt en dan wil je ook nog sporten. 

Op deze dagen is 24 uur echt te weinig en loop je vaak achter de feiten aan. Je kijkt vol verlangen naar iedereen die ontspannen rondloopt en het voelt alsof je de enige bent die het zo druk heeft. Daarom is het zo belangrijk om momenten in te plannen om te ontspannen!

Ontspannen in een hottub

5 manieren om mentaal te ontspannen

  • Werk met je handen
  • Houd je bezig met het nu
  • Luister naar muziek
  • Plan me-time in
  • Doe letterlijk niets

5 manieren om lichamelijk te ontspannen

  • Ga sporten zoals hardlopen of wandelen
  • Doe een aantal Yoga oefeningen
  • Maak plezier & lach
  • Stap in een heerlijk warme sauna
  • Geniet van een hottubsessie

Mentaal en fysiek ontspannen in de tuin

Mentaal en fysiek ontspannen zijn twee verschillende dingen, maar kunnen beide perfect in de tuin. Door tijdens het buiten zijn de frisse lucht diep in te ademen en te genieten van het moment merk je al dat je je een stuk ontspannender voelt. Wist je bijvoorbeeld dat wat doen met je handen al helpt om geestelijk te ontspannen? Denk hierbij aan tuinieren of hout zoeken voor de hottub of sauna.

Hottubs en sauna's bekijken

Eigenlijk kan alles waar je ontspannen van wordt plaatsvinden in je eigen tuin. Tussen het groen gepaard met zonnestralen, gekleurde herfstbladeren, duizenden sneeuwvlokjes of tijdens een druilerige regendag. Je staat even een momentje stil, geniet van het moment, denkt niet aan vandaag, gisteren, morgen. En zelfs niet aan het nu.  

Me-time

Bewust nee zeggen tegen het onvermijdelijke gezicht van de dagelijkse sleur. Gewoon, om even een stapje terug te doen. Deze momenten draaien om quality time voor jezelf en de mensen om je heen. Merk je dat deze momenten er nog wel eens bij inschieten? Plan ze dan gewoon in. Blok je agenda. Noteer een boswandeling, een boek lezen of een hottubsessie met het gezin. Het kan allemaal als je maar voor jezelf kiest.  

Sanne
17 feb 2021
Geschreven door Sanne
Wellness Expert