mountain

IJsbad en sauna; de gezondheidsvoordelen van afwisselend warm en koud

Ben je op zoek naar een manier om je lichaam een gezonde boost te geven, maar ken je ook het belang van genoeg ontspanning? Dan is de combinatie van een warme saunasessie met een koude onderdompeling in een ijsbad wat voor jou! Ontdek hoe de gezondheidsvoordelen van een sauna en Icetub elkaar versterken.

Arrow left
Arrow right
No items found.

Trainen van Bloedvaten

Het combineren van een sauna met een ijsbad kan je zien als een workout voor je bloedvaten. Wanneer je in de sauna zit, stijgt je lichaamstemperatuur, wat ervoor zorgt dat je bloedvaten uitzetten. Dit helpt de bloedsomloop te verbeteren en helpt bij het verminderen van een hoge bloeddruk.

Als je na de sauna in een ijsbad gaat zitten, daalt je lichaamstemperatuur. Hierdoor trekken je bloedvaten snel samen, wat de bloedstroom nog sterker stimuleert. Deze cyclus van uitzetten en samentrekken traint je bloedvaten en verbetert hun flexibiliteit, wat op lange termijn leidt tot een gezonder hart.

Verbeterde Circulatie

De afwisseling tussen de hitte van de sauna en de kou van het ijsbad zorgt voor stimulatie van je circulatiesysteem. Dit verbetert niet alleen de toevoer van zuurstof- en voedingsstoffen naar je cellen, maar het helpt ook bij het verwijderen van afvalstoffen uit je lichaam. Deze verbeterde circulatie draagt bij aan een gezondere huid, betere spierprestaties en kan zelfs helpen bij de verlichting van pijnlijke gewrichten.

Boost voor je Immuunsysteem en Stofwisseling

Daarnaast versterkt de combinatie van een warme saunasessie en het koude bad ook nog eens jouw immuunsysteem. Zowel het verhogen als het verlagen van je lichaamstemperatuur, zorgt ervoor dat je lichaam meer witte bloedcellen aanmaakt.

Deze witte bloedcellen beschermen je tegen infecties. Hoewel het misschien lekker klinkt om op te warmen in de sauna na een koude duik in een icetub, loop je zo wel een aantal gezondheidsvoordelen mis. Het proces waarbij je lichaam zichzelf opwarmt heet thermogenese. Dit proces verhoogt je stofwisseling, wat ervoor zorgt dat je lichaam effici√ęnter energie produceert. Als je na afkoeling in een ijsbad in een warme sauna gaat zitten, belemmer je dit proces. We raden dus aan om eerst gebruik te maken van de sauna en als laatste een ijsbad te nemen.

Stress verdwijnt als sneeuw voor de zon

Een sauna-ijsbadcombinatie is niet alleen goed voor je lichaam, maar kan ook positieve psychische effecten hebben. De warmte van de sauna helpt om de productie van stresshormonen te verminderen en endorfines vrij te geven. Na een ontspannende sessie in de sauna, duik je in het verfrissende ijsbad. Deze koude schok geeft je een adrenaline boost. Het proces van deze warm-koud therapie zorgt voor alle ingredi√ęnten die bijdragen aan een geluksgevoel.

‚Äć

Gerelateerd product
Bekijken
Gerelateerd product
T√łnsauna 330
Bekijken
Gerelateerd product
Bekijken
Gerelateerd product
Bekijken
Geschreven door
Babette
Stagiaire Marketing

Babette ‚ú®onze marketingstagiaire‚ú® schrijft de handigste blogs die jou helpen bij het maken van een keuze voor wellness in eigen tuin!

Profiteer ook van de gezondheidsvoordelen

Wil je ook genieten van de gezondheidsvoordelen van een sauna en ijsbad? Kom langs en laat je adviseren in ons Experience Center.

Bezoek plannen

Bekijk deze blogs ook

Voordelen van een warm bad

Bekijken

Is de sauna gezond? Ontdek de onmisbare voordelen!

Bekijken

Een T√łnsauna 400 bij Harry in de tuin

Bekijken
Corner Icon