Handige tips

Hoe een sauna gebruiken

Je ziet hem al helemaal staan, of hij staat er al. Achterin de tuin op een mooi houten plateau met een buitendouche ernaast. Binnen hangen de badjassen en staan de slippertjes al klaar om aangetrokken te worden. Alles is al klaar voor een heerlijk ontspannen saunasessie en dat in je eigen tuin. 

Nooit meer naar een wellnesscentrum en de sauna delen. Jij hebt hem nu helemaal voor jezelf. Het enige nadeel, of voordeel net hoe je het ziet, je moet nu alles zelf doen. Van verwarmen tot en met opgieten. Wij vertellen je graag hoe je een sauna gebruikt.

Voorbereiding

Een goede voorbereiding is het halve werk. Ook bij een saunasessie is dat echt het geval. Begin daarom altijd met het verwarmen van de sauna. Het is belangrijk dat je sauna ongeveer tussen de 75 en 100 graden is. Verwarm je de sauna met een elektrische kachel dan kun je dit gemakkelijk instellen, bij een houtgestookte kachel is het een goed idee om de thermometer in de gaten te houden. Een vuurtje in de kachel maken is gemakkelijk. Gebruik het juiste hout, snelle verbranding en de Zwitserse methode

Wanneer je wilt gaan opgieten is het het beste om de sauna niet warmer dan 85 graden en niet koeler dan 70 graden te hebben. Mocht dit wel zo zijn, dan kun je de deur even open zetten om wat koele lucht de sauna in te laten stromen. 

Daarna kun je verder met de volgende dingen. Vul een emmer met warm water voor een opgieting en leg de lepel en handdoek klaar. Wil je graag een intense opgieting door wat extra zintuigen te prikkelen? Kies dan alvast een sauna geur en druppel dit in het water. Voordat je de sauna instapt is het altijd belangrijk om ook je lichaam voor te bereiden door te douchen en een voetenbadje te nemen.

De buitensauna's van Welvaere bekijken

Stortemmer Buitendouche

De saunaronde

Een saunaronde begin je altijd fris en schoon door onder de douche te stappen. Hygiëne is namelijk ook in je eigen buitensauna erg belangrijk. Deze douche vervolg je door jezelf heel goed af te drogen. Met een natte huid de sauna in stappen is namelijk not done! Hierdoor wordt het zweten namelijk tegengehouden.

Vervolgens neem je een heerlijk warm voetenbad. Dit doe je zo’n 5 tot 10 minuten. Door het warme water wordt het bloed in de voeten op een hoge temperatuur gebracht en daarmee bereid je je lichaam voor op je saunasessie.

Een saunasessie inclusief of exclusief opgieting duur maximaal 15 minuten. Leg een grote handdoek op de saunabank. Hier kun je op gaan liggen of zitten. Houd er rekening mee dat je helemaal plaatsneemt op deze handdoek en niet op het hout. Hierdoor blijven de bankjes schoon, bescherm je ze en hebben ze een langere levensduur.

De zandloper in de sauna kun je omdraaien op het moment dat je de sauna in stapt. Deze geeft namelijk de duur van de saunasessie aan. Vlak voor het einde van de saunasessie is het belangrijk dat je gaat zitten. De laatste 2 minuten van een saunasessie breng je dan ook zittend door. Wanneer je namelijk vanuit een liggende positie direct opstaat heb je een grote kans dat je gaat flauwvallen.

Ontspanning in buitensauna

Je hoeft natuurlijk niet perse die 15 minuten uit te zitten in de warme sauna. In de sauna is het heel belangrijk om goed naar je eigen lichaam te luisteren. Wanneer je merkt dat het te warm wordt of je vind het niet meer fijn? Ga er dan gewoon uit.

Download onze sauna gebruiksaanwijzing

Afkoelen, drinken & rusten

Nadat je de sauna uit gaat is het heel erg belangrijk om goed af te koelen. Zorg ervoor dat je met zo min mogelijk bedekking de buitenlucht instapt. Adem een paar keer diep in en uit voor frisse zuurstof. Op deze manier kun je geleidelijk afkoelen aan de buitenlucht. 

Blijf minimaal 5 tot 10 minuten in de buitenlucht staan. De volgende stap is een koude douche of dompelbad. Wanneer je onder de koude douche stapt koel dan langzaam richting het hart. Begin bij de voeten en benen, dan de armen, buik, rug en tot slot het hoofd. 

Nadat je goed afgekoeld bent is het belangrijk om genoeg water te drinken. Door het zweten ben je namelijk heel veel vocht verloren. Het is belangrijk om dit weer op peil te brengen. Na een saunasessie is het ook heerlijk om een vers stukje sinaasappel te eten en even te rusten.

Buitendouche stortemmer Welvaere

Sauna schoonmaken

Je wilt natuurlijk zo lang mogelijk gebruik maken van je eigen sauna. Daarom is het belangrijk om deze ook goed schoon te houden. Zo stap je iedere sauna sessie weer in een schone en frisse sauna. Het schoonmaken van je eigen sauna is niet veel werk, door er niet met vieze voeten in de stappen en handdoeken te gebruiken op de bankjes houd je al een hoop vuil buiten de deur.

Sanne
15 jan 2021
Geschreven door Sanne
Wellness Expert