In verwachting van een kindje is bijzonder. Je doet er dan ook alles aan om de gezondheid van deze kleine uk niet op het spel te zetten. Kan je dan ook naar een sauna wanneer je zwanger bent?

Zwanger en de sauna: Is dit veilig of niet?

De meningen zijn er sterk over verdeeld of een bezoek aan de sauna kan tijdens de zwangerschap. Zo zijn er wetenschappers die zeggen dat je het beter helemaal niet kunt doen omdat het ongeboren kind een grotere kans heeft op afwijkingen in het zenuwstelsel omdat je temperatuur hoog oploopt.

Onderzoeken wijzen echter uit dat je prima naar de sauna kan tijdens de zwangerschap. Daarbij is het wel belangrijk dat je gezond bent, en je geen complicaties hebt. In het eerste trimester kun je beter geen sauna bezoeken. In deze periode is de baby namelijk het meest gevoelig voor invloeden van buitenaf, een hoge lichaamstemperatuur kan dan risico’s met zich meebrengen.

Ga je al niet vaak naar een sauna, dan kun je tijdens de zwangerschap ook beter niet gaan. Je lichaam is hier niet aan gewend.

8 tips voor saunabezoek tijdens zwangerschap

  1. Vanaf week 32 kun je beter geen plaats meer nemen in hottubs, bubbelbaden en jacuzzi’s. Het warme water is een goede plek voor bacteriën. Omdat de baarmoedermond zich vanaf deze periode klaar gaat maken voor de bevalling, zouden deze bacteriën door een klein beetje ontsluiting makkelijker naar binnen kunnen.
  2. Het beste kun je tijdens de hele zwangerschap geen gebruik maken van een infraroodsauna. De infrarood stralen kunnen niet goed voor de baby zijn.
  3. Neem geen plaats in de aller warmste sauna’s een sauna temperatuur van 60 tot 80 graden is perfect tijdens de zwangerschap.
  4. Om ervoor te zorgen dat je lichaam niet heel snel opwarmt, maar geleidelijk, kun je het beste plaats nemen op een lager bankje.
  5. Ook een lekker warm bad kun je het beste niet te warm nemen. Wanneer dit bad 39 graden is, blijf hier dan niet langer inzitten dan 15 minuten.
  6. Om een grote schrikreactie te vermijden kun je het dompelbad ook beter even links laten liggen. Gebruik om af te koelen daarom een neveldouche waaronder je langzaam afkoelt.
  7. Wanneer je wat complicaties hebt tijdens de zwangerschap is het, het beste om geen bezoek te brengen aan de sauna. Wil je er zeker van zijn of het wel of niet verstandig is, dan kun je je verloskundige om raad vragen.
  8. Wanneer je er van houdt om een heerlijke massage te nemen tijdens je bezoek aan de sauna is het belangrijk om aan te geven dat je zwanger bent. Sommige massages zijn namelijk niet geschikt voor zwangere vrouwen.
Bron: 24baby.nl