nordic diet

Nordic Diet – voedsel advies uit het Hoge Noorden

Terwijl overgewicht steeds meer op een wereldepidemie begint te lijken, blijven wij in de mythe geloven dat ze daar in het Hoge Noorden bijna geen last van hebben. Want de Scandinaviërs zien er allemaal uit alsof ze geen dag ouder zijn dan 25, hebben een stralende huid en een perfect gewicht. Toch? Zou dat komen door het Nordic Diet?

Nou, dat kunnen we gerust een beetje overschat noemen. Volgens de statistieken heeft Nederland zelfs minder last van overgewicht dan onze Scandinavische bovenburen. Maar dat neemt niet weg dat we een goed voorbeeld aan ze kunnen nemen!

Een aantal jaar geleden besloten een groep Scandinavische voedingsdeskundigen, wetenschappers en koks namelijk wat te gaan doen aan het groeiende overgewicht. Zij creëerden het ‘Nordic Diet’. Gebaseerd op het traditionele, lokale eten van de verschillende Scandinavische landen. Het bestaat vooral uit bepaalde soorten groenten en fruit, noten en zaden, vis (heel veel vis) en koolzaad- en lijnzaadolie. Vlees, kaas en eieren worden met mate gegeten en suikerhoudende- en bewerkt voedsel wordt zoveel mogelijk achterwege gelaten. De producten zijn het liefst lokaal, seizoensgebonden en duurzaam geproduceerd. Niet alleen om onze lieve aarde zo min mogelijk te belasten, maar ook omdat in zulke producten vaak meer gezonde voedingstoffen zitten!

Het Nordic Dieet

Fruit

Vooral fruit met veel antioxidanten, zoals bessen, bramen en frambozen, maar ook appels, peren en pruimen staan op het menu.

Groenten

De groenten bestaan vooral uit wortelgroenten en donkere bladgroenten zoals ui, aardappelen, kool, boerenkool, prei, broccoli, wortel en rode bieten.

Vis

Haring, makreel, zalm en witvis staan uitgebreid op het menu en zorgen voor de benodigde omega 3 vetten, vitamine D, zink en nog een berg andere voedingsstoffen.

Vlees & Gevogelte

Vlees staat wat minder vaak op het menu en wordt vooral gezien als bijzaak. Als er vlees wordt gegeten is dit zoveel mogelijk ‘wild’ en zo weinig mogelijk bewerkt.

Overige

Eieren en magere-melkproducten worden met mate genuttigd. Volkoren producten, havermout, zaden en noten zoals walnoten, amandelnoten, zonnebloempitten, pompoenpitten en chiazaden worden gegeten in overvloed. Dit geldt ook voor bonen, linzen en erwten. Daarnaast wordt er vooral gekookt met koolzaadolie en is water ieders nieuwe beste vriend.

Gevarieerd, natuurlijk, onbewerkt en vooral heel erg lekker! Niet zo moeilijk dus, maar wel gezond!