Minder stress in 2019!

Een nieuw jaar: nieuwe kansen, nieuwe gewoontes, nieuwe hoogte punten en nieuwe diepte punten. Heb je grootse verwachtingen voor het komende jaar? Of misschien zie je ergens tegen op? Wie weet heb je een hele lijst met goede voornemens die je in 2019 écht wilt nakomen…

Maar wacht even! Voordat je volop het nieuwe jaar inspringt – met al die goede voornemens en alles wat daarbij komt kijken – wil ik je eerst nog even meegeven dat het oké is om het rustig aan te doen. Het is oké om niet alles tegelijk te kunnen, wat minder snel te gaan dan je gewend bent en om af en toe even stil te staan.

Het is heel goed zelfs om wat minder te stressen. Stress zorgt namelijk voor het verminderen van focus, een verzwakt immuunsysteem en kan het begin zijn van angsten en deppressies. En die punten staan denk ik in niemands lijstje van goede voornemens!

Vijf tips om stress te verminderen in 2019:

1. Stop met multitasken!

Multitasken wordt vaak gezien als synoniem voor efficiënt werken. Het tegendeel is echter waar! Door te multitasken verhogen we de productie van het stresshormoon cortisol en de aanmaak van adrenaline. Hierdoor verlies je sneller je focus. Daarnaast kan je werkgeheugen maar met één taak tegelijk bezig zijn, waardoor het bij multitasken steeds moet switchen. Dit kost uiteindelijk juist meer tijd en energie.Probeer je dus op één taak te richten, maak die af en begin dan pas aan de volgende!

2. Prioriteer

Of beter gezegd: vereenvoudig. Wat en wie kost jou op dit moment energie? Welke spullen heb je nog staan die je eigenlijk niet nodig hebt? Minimaliseer je omgeving, hierdoor hoef je minder tijd te besteden aan onderhoud, schoonmaken, opruimen, etc. Vraag je ook af welke mensen jou energie kosten en welke mensen jou energie geven. Je hoeft niet iedereen als vriend te hebben. Prioriteer en richt je op de mensen die jou gelukkig maken! Zo houd je meer tijd over voor jezelf en de mensen die er echt toe doen in je leven.

3. Vertraag af en toe eens

Vaak willen we alles snel doen. Nog even snel die email schrijven, boodschappen halen, de was ophangen of koken. Zelfs tandenpoetsen proberen we te haasten. Maar door alles te haasten, lijkt de dag veel sneller te gaan. Door telkens van de ene taak naar de andere te springen, onthoud je jezelf om te genieten van de kleine dingen. Probeer eens bewust te vertragen. Doe eens wat langer over de taken die je er normaal gesproken even tussendoor doet. Je zult zien dat je van bijna alles kunt genieten, zolang je het maar bewust doet!

4. Mediteer

Meditatie werkt heel goed om het stressniveau om laag te helpen. Op internet zijn er talloze oefeningen te vinden en ook de app ‘headspace’ kan een helpende hand bieden. Een paar minuten per dag is al genoeg! Dit kan zittend, staand, maar ook tijdens het lopen of terwijl je in bed ligt. Zelfs als je tijdens de meditatie denkt dat het geen effect heeft, merk je achteraf dat het meer effect heeft dan je dacht!

5. Bewegen

Uiteindelijk krijgt iedereen vroeg of laat toch te maken met een stressvolle dag, week of zelfs weken. Daar kunnen we nou eenmaal niet altijd om heen, maar we kunnen hier wel zo goed mogelijk mee proberen om te gaan. Bewegen kan daarbij enorm helpen! Het zorgt namelijk voor een remmende werking in de aanmaak van cortisol (dat stresshormoon waar we het eerder over hadden) en voor de aanmaak van endorfine (medeverantwoordelijk voor de gevoelens van geluk en euforie). Meer weten over de positieve effecten van bewegen? Neem ook een kijkje op onze ‘healthy body, healthy mind’ blog.

Met een klein beetje inspanning, iets meer reflectie en vooral de dingen die je doet wat bewuster te doen, kun je dus een hoop stress voorkomen in 2019! Met dit in je achterhoofd heb ik er alle vertrouwen in dat het wel goed komt met die goede voornemens. Geniet van het nieuwe jaar!