277 klanten waarderen ons gemiddeld met een 9.1/10

Gebruik van de sauna

Gebruik van de sauna

Bij het gebruik van een sauna is het belangrijk dat je te werk gaat volgens een vast proces. Dit proces is er voor om te zorgen dat het lichaam zo goed mogelijk is voorbereid op de warmte en om zo optimaal te kunnen genieten van een saunasessie. Wij zullen dit proces hieronder benoemen, door dit proces en verschillende tips te volgen kun je op de best mogelijke manier een sauna sessie houden en starten.

Sauna verwarmen

Voordat je de sauna zult gaan gebruiken is het uiteraard van belang om de sauna op een aangename temperatuur te hebben. De sauna wordt opgewarmd door een elektrische of houtgestookte kachel. Met beide kachels dien je rekening te houden met een opwarmtijd van circa 25 minuten. Dit is wel afhankelijk van de gewenste warmte en de grootte van de sauna.

welvaere sauna stove huum hive wood

Eten

Het is niet goed voor je lichaam om met een volle maag de sauna te betreden. Het is aan te raden om niet korter dan 1,5 voor je saunabezoek een hoofdmaaltijd te eten. Betreed je namelijk met een volle maag de sauna, dan moet je lichaam niet alleen de moeite doen om de warmte te verdragen maar ook om het eten te verwerken. Een mogelijke gevolg van een saunabezoek met een volle maag kan zijn: een tekort aan bloed in de hersenen wat hoofdpijn en/of eventuele duizeligheid als gevolg heeft.

Het is voor een saunabezoek verstandig een licht verteerbare maaltijd te nuttigen zoals een salade of een vruchtenkwark.

Laat je lichaam afkoelen

Een verfrissende buitendouche en/of stortemmer is echt een must bij je buitensauna. Gebruik de douche om schoon en fris de sauna in te stappen en goed af te koelen na een warme sauna sessie!

Lees verder
Een sauna in eigen tuin?

Verfrissende douche

Voor een optimale ervaring is het aan te raden om voor het betreden van een sauna een korte verfrissende douche te nemen, hierdoor ben je helemaal fris en schoon. Na het douchen is het belangrijk dat je je zorgvuldig afdroogt.

Na de verfrissende douche is het raadzaam om een warm voetenbad te gebruiken. Door het warme water in het bad gaan de poriën en haarvaten in de huid open staan zodat het in de sauna gemakkelijker is om te transpireren. Zorg er wel voor dat je na het douchen en het voetenbad jezelf goed afdroogt. Met een droge huid is transpireren namelijk nog gemakkelijker.

Sauna gebruik

Na een aantal voorbereidingen kun je dan eindelijk in de sauna plaats nemen. Het is verstandig om op een badlaken te liggen die dezelfde lengte heeft als jouw lichaam. Ook is het raadzaam om gebruik van een sauna te maken zonder badkleding, badkleding absorbeert namelijk het zweet en remt het verbrandingsproces op de huid af.

Tijd

Wanneer je plaats neemt in de sauna is het belangrijk om de tijd goed in de gaten te houden. Zo is het niet aan te raden om langer dan een kwartier in de sauna te blijven. De laatste twee minuten in de sauna kun je het beste rechtop gaan zitten, dit voorkomt duizeligheid wanneer je de sauna wil verlaten.

Afkoelen

Na de warmte in de sauna is het heel belangrijk om af te koelen en dit op de juiste manier te doen. Neem daarom na het gebruik van de sauna rustig de tijd om buiten af te koelen. Dit kun je doen door even rustig in de tuin heen en weer te lopen. Omdat het lichaam nog warm is van de sauna zal dit geen vervelende ervaring zijn, zelfs niet als het regent of sneeuwt.

Na het afkoelen in de lucht is het belangrijk om jezelf af te spoelen en af te koelen met een koude douche. Dit schrikt je misschien af maar het valt reuze mee. Belangrijk is dat als je gaat afkoelen met een koude douche je ten alle tijden de waterstralen naar het hart toe beweegt en begint zo ver mogelijk bij het hart vandaan, met als laatste het hoofd. Hierdoor laat je jouw lichaam geleidelijk wennen aan de temperatuursverandering.

Voetenbad

Om vervolgens op een ontspannen manier weer warm te worden is het aan te raden om nogmaals een voetenbad te nemen. De lichaamstemperatuur zal hierdoor geleidelijk stabiliseren. Wil je nogmaals plaats nemen in de sauna dan is het aan te raden om dit hele proces weer te volgen voor de beste ervaring.

Drinken

Bij het gebruik van de sauna verliest het lichaam zo’n halve tot anderhalve liter vocht. Het vocht dat je tijdens het transpireren verliest wordt door het lichaam in eerste instantie uit het bloed en andere weefsels gehaald. Door een groot verlies aan vocht kunnen de nieren hun werk niet goed doen. Om ervoor te zorgen dat de werking van de nieren niet te veel wordt afgeremd na een sauna bezoek is het zeer belangrijk genoeg te drinken. Drink dan vooral thee, water of verse vruchtensappen. Aan te raden is om na een saunabezoek zo’n halve liter te drinken om het vochtgehalte in het lichaam weer aan te vullen.