Niet alleen wisten de Romeinen hoe ze moesten badderen, ze waren ook al bekend met het gegeven dat een gezonde geest in verband staat met een gezond lichaam. ‘Mens sana in corpore sano’, ofwel ‘a healthy mind in a healthy body’.

Bewegen is niet alleen gezond voor je lichaam, maar het zorgt er ook voor dat je cognitieve functies beter werken en je lekkerder in je vel zit:

Endorfine

Endorfine is een neurotransmitter die het lichaam inzet als je pijn of stress ervaart. Niet alleen is het pijn onderdrukkend, het is ook medeverantwoordelijk voor de gevoelens van geluk en euforie! Wanneer je je voldoende fysiek inspant, ervaart je lichaam dat als een soort van ‘pijn’ en zet het endorfine in om dit te onderdrukken. Kom je bijvoorbeeld door de eerste 10 minuten van je hardloopsessie heen? Dan kun je een ‘runners high’ ervaren. Een soort natuurlijke ‘feel good drug’.

Persoonlijke doelen

Het zetten en behalen van persoonlijke doelen geeft je een boost zelfvertrouwen en het gevoel dat je iets bereikt hebt. Het maakt daarvoor niet uit op welk niveau je sportcapaciteiten zitten, het is vooral belangrijk dat het voor jou haalbaar is. Als het een groot doel is, dan kun je het verdelen in kleine stappen, waardoor je vooruitgang beter zichtbaar wordt en je hier meer van kunt genieten!

 

Cognitieve functies

Ook de cognitieve functies gaan erop vooruit wanneer je beweegt! Tijdens het bewegen maken je hersenen namelijk nieuwe verbindingen tussen de hersencellen en worden er nieuwe bloedvaatjes aangemaakt, waardoor er meer voeding en zuurstof naar de hersencellen kan gaan. Hierdoor verbetert je geheugen, verhoogt je concentratievermogen en zullen de verschillende gebieden in je hersenen sneller met elkaar communiceren.

Slapen

Wie niet goed slaapt heeft meer kans op irritaties, negatieve gedachtes, depressies, angsten en verwerkt binnenkomende informatie minder snel. Omdat niemand daarop zit te wachten, is het iedereen aan te raden om overdag voldoende te bewegen. Dat draagt namelijk ook bij aan een goede nachtrust! Doe je het dus niet voor de kilo’s, doe het dan voor het humeur.

Wist je trouwens ook dat uit studies is gebleken dat mensen die vanaf jonge leeftijd genoeg bewegen, op latere leeftijd minder klachten van dementie vertonen? Wat is “genoeg bewegen” dan precies vraag je je misschien af? Volgens het voedingscentrum van Nederland is dat minsten 150 minuten per week matige tot intensieve inspanning. Dus niet dat rondje dat je door je huis loopt wanneer je opzoek bent naar de afstandsbediening. Maar wel als je flink doortrapt op de fiets om de trein te halen!