3 voordelen van de sauna na het sporten!

Je hebt een half uur rondgerend op de loopband, een 50 meter hoge trap beklommen met de stepmachine en 5 kilometer geroeid, om vervolgens je spieren tot het uiterste te laten werken op de krachttraining apparaten… druipend van het zweet kom je de kleedkamer binnen en daar staat de sauna. Ga je erin? Of laat je ‘m links liggen?

Misschien vraag je je wel af wat de sauna nou eigenlijk met je lichaam doet na het sporten en of het wel zo goed voor je is. Lees hieronder de verschillende voordelen van de sauna na een bezoekje aan de sportschool

Afval- en gifstoffen wegsturen

Eén van de belangrijkste eigenschappen van de sauna is dat je afval- en gifstoffen beter afgescheiden worden. Je bloedvaten verwijden zich en hierdoor kunnen de toxische stoffen sneller uit je lichaam verdwijnen. Dit is vooral terug te zien aan de huid, die er gezonder en glanzender uit komt te zien bij herhaaldelijk gebruik van de sauna.

Sommige studies beweren zelfs dat het helpt om de spierpijn te verlichten, doordat ook de melkzuren het lichaam sneller verlaten door de snelle doorbloeding. Echter, dit wordt bekritiseerd met het feit dat maar voor korte duur is en daarom geen aanzienlijk verschil maakt bij de “verlate” spierpijn.


Verbetering immuunsysteem

Naast het sneller scheiden van afvalstoffen en bijdragen aan een frisse huid, kan de sauna ook als een enorme boost voor je immuunsysteem werken. Uit een onderzoek blijkt namelijk dat na een sessie van slechts 15 minuten er een verhoogd aantal witte bloedcellen in je lichaam aanwezig is, welke bijdragen aan het immuunsysteem. Sporters hadden zelfs een grote toename ten opzichte van niet sporters.

Opladen na een harde work-out

Naast de fysieke voordelen, geeft de sauna je ook geestelijke rust. Het is goed om even stil te staan en een pauze te nemen na een harde work-out. Het vermindert je stressniveau en het geeft je de tijd om even op te laden. Daarnaast maakt de sauna de neurotransmitter ‘endorfine’ aan, welke medeverantwoordelijk is voor het gevoel van geluk en euforie.

Een sauna na het sporten zorgt dus niet alleen voor een schonere huid en een verbeterd immuunsysteem, het kan je mentale toestand ook een enorme boost geven! Zorg er wel altijd voor dat je je sterk en fit voelt voordat je de sauna in gaat. Drink daarnaast veel water, want je hebt als het goed is al behoorlijk wat vocht eruit gezweet tijdens het sporten en dit zal in de sauna niet anders zijn!

Wil je achter meer voordelen van de sauna komen of lezen hoe je de sauna het beste kunt gebruiken? Lees dan ook dit artikel! 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
Krijg onze laatste blogs over ontspanning in je mailbox
Inschrijven
Je kunt je altijd weer uitschrijven.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
Krijg onze laatste blogs over ontspanning in je mailbox
Inschrijven
Je kunt je altijd weer uitschrijven.
close-link

Geïnteresseerd? Kom langs in de showroom!

Onze adviseurs kunnen al uw vragen beantwoorden.
4 dagen per week geopend, ook op zaterdag!
Plan uw bezoek in
close-link
Kom langs in onze showroom