De 3 grote voordelen van de sauna voor je huid!

De huid, ons grootste orgaan, wordt ook weleens de spiegel van onze gezondheid genoemd. Stress; ongezond eten; te weinig bewegen, het is allemaal terug te zien aan de huid. Maar gelukkig worden niet alleen ongezonde gewoontes weerspiegelt! Gezond eten, genoeg bewegen én een regelmatig bezoekje aan de sauna zijn namelijk ook terug te zien door de huid.

Maar wat doet de sauna dan precies voor je huid?

Bloedcirculatie

Door de hoge temperaturen in de sauna gaat je hard sneller pompen, waardoor ook de bloeddoorstroming meer wordt gestimuleerd.  Dankzij deze snelle bloeddoorstroming kunnen de zuurstof en voedingsstoffen in je lichaam beter bij de huid komen. Daarnaast zorgt een snellere bloedsdoorstroom er ook voor dat de organen die je lichaam reinigen (bijvoorbeeld de lever en nieren) je afvalstoffen beter kunnen verwerken.

Openstaande poriën

Ook gaan je poriën openstaan, wat ervoor zorgt dat de afvalstoffen makkelijker het lichaam kunnen verlaten via je zweet en je verstopte poriën diep gereinigd worden. Je huid ziet er hierdoor weer fris uit en voelt zacht aan.

Collageen

Daarnaast draagt de warme temperatuur bij aan de productie van collageen, welke verantwoordelijk is voor de stevigheid en elasticiteit van de huid. Na je 25e  levensjaar neemt deze productie gestaag af, waardoor je steeds meer last krijgt van rimpels en een slappe huid. De productie van collageen helpt je huid om soepel en stevig te blijven.

Optimaal gebruik maken van de voordelen doe je zo:

Er wordt dus een heel proces gestart, welke bijdraagt aan een gezondere huid. Hierbij is het wel belangrijk om de sauna op de juiste manier te gebruiken!

Afspoelen

Je poriën gaan openstaan tijdens de saunasessie, maar zullen weer sluiten als je je onderdompelt in het koude bad of onder een afkoelende douche gaat staan. Het is belangrijk om eerst het zweet – inclusief de dode huidcellen en vrijgekomen bacteriën – af te spoelen, voordat je je poriën weer laat sluiten.

Hydrateren

Vervolgens is het belangrijk om je huid in te smeren met een moisturizer, omdat de warme temperatuur ervoor kan zorgen dat je huid uitdroogt. Net als de rest van je lichaam, vergeet daarom niet om voldoende water te drinken!

Herhaling

Als laatste is het belangrijk om te noemen dat herhaling de key is! Natuurlijk zie je niet na één keer gebruik het optimale resultaat, maar als je een gewoonte van de saunasessie maakt, zal het niet lang duren voordat je de eerste effecten ziet!