Dat smartphones voor afleiding zorgen, dat hoef ik je waarschijnlijk niet meer te vertellen. Maar weet je eigenlijk wel voor hoeveel afleiding? 90 tot 160 minuten. Dat is hoeveel wij gemiddeld per dag naar ons schermpje staren. Zo’n 23 tot 40 dagen dagen per jaar. Best wel veel he? Want natuurlijk doen we heel veel nuttige dingen op onze smartphone, maar vooral ook heel veel onnuttige dingen.. Ja, jij ook!

Denk maar aan al die keren dat je je telefoon checkt – zo’n 120 keer per dag voor de gemiddelde smartphonegebruiker – op nieuwe berichten die écht niet op jouw antwoord kunnen wachten, en je doelloos scrolt op social media, wachtend op die ene vernieuwende tip waarover jij nog niets wist. Of aan al die kattenfilmpjes die in je YouTube geschiedenis staan.

Jaja, die smartphones houden ons wel bezig. Dit weekend besloot ik dan ook om eens een paar dagen zonder door te brengen.

Mijn hoge verwachtingen van bewustmakende (lees confronterende) afkickverschijnselen, revolutionaire inzichten en het voor mij bijna onbekende gevoel ‘verveling’ kwamen eerlijk gezegd niet helemaal overeen met de werkelijkheid. Maar, heel cliché, ik zat wel meer in het moment, om het maar zo te zeggen. Ik kwam erachter dat ik normaal gesproken in twee werelden leef en dat het noemenswaardig rustgevend is om je even op één wereld te focussen (de offlinewereld, voor degene die dat nog niet begrepen). Niet alleen voor jezelf, maar ook voor de mensen om je heen!

Een echte aanrader dus. Daarom 5 tips om ook af en toe die onlinewereld uit te stappen:

1. Moment / Quality Time

Met de apps Moment (IOS) en Quality Time (Android) krijg je inzicht in je werkelijke smartphone gebruik. De apps houden precies bij hoeveel tijd je aan welke app besteedt. Bewustwording is de eerste stap! Daarnaast helpt een ‘coach’ je om doelen te stellen of om meldingen te geven wanneer je je gewenste gebruikstijd overschrijdt.

2. Zero notifications!

Zet alle meldingen uit. Van je apps, spelletjes, social media en WhatsApp. Dit kun je doen in de instellingen van je telefoon en in de instellingen van de betreffende apps. Zo wordt je een stuk minder snel afgeleid door je scherm. Bang om iets te missen? Als mensen je écht nodig hebben, dan kunnen ze je altijd bellen!

3. Offtime

Offtime helpt je om even offline te gaan. De app vangt binnenkomende berichten en telefoontjes op tijdens de door jou ingestelde periode en reageert met een berichtje waarin staat dat je tijdelijk offline bent. Ook zet het afleidende apps tijdelijk uit en krijg je een overzicht van wat er allemaal gebeurd is tijdens je ‘offlineperiode’. Belangrijke personen kun je op de ‘groene lijst’ zetten, zodat die je altijd kunnen bereiken!

4. Be Focused

Durf je Offtime nog niet helemaal aan? Maar ben je het er wel over eens dat je minder afleiding nodig hebt? Be Focused helpt je om die afleidingen te weerstaan, door je te laten werken met intervallen. Bijvoorbeeld door 25 minuten te werken, waarna je 5 minuten pauze neemt. De tijden kun je zelf bepalen. Op deze manier is het een stuk makkelijker om je focus te houden en met het vooruitzicht op een kleine pauze blijf je ook gemotiveerder!

5. En als laatste: koop een wekker

Geloof me, iedereen heeft er moeite mee om niet nog even de mail te checken, dat laatste WhatsAppje te versturen of een blik op Instagram te werpen als het tijd is om je alarm te zetten voor de volgende dag. Koop een ouderwetse wekker, laat je mobiel in de woonkamer en dat probleem is opgelost!

Niet alleen geeft het op afstand houden van je smartphone meer rust, ook je concentratie, de kwaliteit van je slaap en je productiviteit gaan omhoog. Genoeg redenen om jezelf uit te dagen die telefoon eens aan de kant te leggen!